شکل گیری شخصیت کودک از سن ۱ تا ۷ سالگی

شخصیت مادر و شخصیت کودک

نکتهٔ مهم راجع به شناخت تیپ شخصیتی مادر و تیپ شخصیتی کودک

چه نیازی هست که ما تیپ شخصیتی مادر را بشناسیم؟

آیا شناخت تیپ شخصیتی کودک کافی نیست تا بتوانیم روابطمان را با او تنظیم کنیم؟

در وهلهٔ اول برای ما تیپ شخصیتی مادر مهم است چراکه مادر متوجه می‌شود چه تفاوت‌هایی با والدین خودش داشته است.

شناخت این تفاوت‌ها او را متوجه این موضوع می‌سازد که لزومی ندارد همان سبک تربیتی که والدین خودش برای او بکار برده‌اند، هم‌اکنون در مقام یک والد برای فرزندش به کار ببرد. قطعاً اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته در مورد منِ مادر (کودک سال‌های گذشته) رخ‌داده، مطابق با تیپولوژی والدین خودم بوده است و در حال حاضر من یک تیپ شخصیتی و یک سری ترجیحات شخصیتی متفاوت از والدینم هستم که اگر آن‌ها را نشناسم و در سایهٔ سنت‌ها و فرهنگ‌هایی که برای خودم اتفاق افتاده باقی بمانم، فرزند خودم را دقیقاً جوری تربیت می‌کنم که درر رابطه با من اعمال‌شده است و این کاملاً اشتباه است.

به همین خاطر شناخت تیپ شخصیتی مادر او را هدایت می‌کند به اینکه قرار نیست در ساختار و چارچوب بسته‌ای که در قدیم بوده باقی بماند و نخواهد که تغییری در تعلیم و تربیت فرزند خود رقم بزند.

بنابراین شناخت تیپ شخصیتی مادر هم به خود والد کمک می‌کند و هم فرایند بهتری را برای تربیت فرزندش رقم می‌زند.

و در درجهٔ دوم شناخت تیپ شخصیتی مادر و تیپ شخصیتی کودک (هردو باهم) ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که آیا استانداردهای ایده آل ما در تربیت فرزند، با کد شخصیتی کودکمان همخوانی دارد یا نه و آیا این تلاش‌ها آب در هاون کوبیدن است و هرروز در حال فاصله گرفتن از فرزندمان هستیم و هیچ نتیجهٔ خاصی در نحوهٔ تعلیم و تربیت نمی‌گیریم یا نه؟ و آیا هیچ‌کدام از تلاش‌هایمان به‌جایی خواهد رسید یا نه؟

بنابراین فرزند پروی را نباید از سمتِ استانداردهای خودمان بلکه باید دقیقاً از طرف فرزندمان و توانمندی‌هایی او شروع کنیم فرزند من چه ترجیحات و چه پتانسیل‌هایی دارد که ما می‌توانیم با توجه به آن‌ها هم رابطمان را با او کیفیت دهیم و هم به‌عنوان مادر در افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس او، موفقیتش در آینده، ارتقای کیفیت روابط اجتماعی او و درنهایت سعادتمندیش سهم خودمان را پیاده کنیم.

بنابراین اینکه ما تعلیم و تربیت را ما با یک سری ایدال ها شروع می‌کنیم اشتباه است و باید آن‌ها را متناسب کنیم با آنچه فرزند ما به‌عنوان ویژگی‌های شخصیتی داراست.

مریم عیسی زاده -روانشناس

دوستان در دورهٔ والدگری شخصیت مدار دقیقاً همین هدف دنبال می‌شود یعنی با استفاده از آزمون‌های معتبر روان‌سنجی کد شخصیتی مادر و کد شخصیتی کودک را به دست می‌آوریم و ارتباط والد و کودک را بر اساس این دو کد شخصیتی آماده و به والدین آموزش می‌دهیم لذا محتوای آموزشی برای هر خانواده منحصربه‌فرد خواهد بود.

خوشبختانه نظرسنجی‌ها نشان داده که اکثر والدینی که این دوره را گذرانده‌اند ابراز رضایت کرده‌اند و لذا این دوره برای تمام خانواده‌ها اعم از خانواده‌هایی که با فرزندشان مشکل‌دارند و یا مشکلی ندارند ولی علاقه‌مند هستند که یک فرزند پروری اصولی را تجربه کنند، مفید و مؤثر خواهد بود.

محتوایی که مطالعه کردید کاملاً تخصصی و منحصر به این سایت می‌باشد و از هیچ منبع دیگری کپی نشده است.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ دوره‌های والدگری شخصیت مدار از طریق پیام‌رسان‌ها با ما در ارتباط باشید

09352524603

09912012370

دکتر مریم عیسی زاده

متخصص شخصیت شناسی کودکان و نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »