رشد هیجانی کودک

یک تجربه ی مشترک

سلام دوستان امروز می‌خواهم راجع به یک تجربه مشترک با شما صحبت کنم که برای من بارها اتفاق افتاده است و البته بازهم ادامه خواهد داشت و مطمئن هستم که وقتی برای شما هم توضیح بدهم، این تجربه مشترک را تصدیق خواهید کرد.

ما در طول روز به طور یکسره با خاطرات گذشته به‌خصوص کودکی خودمان زندگی می‌کنیم و البته به این روند مرور خاطرات، همیشه هم آگاه نیستیم و در مواقعی گویی عامدانه سراغ خاطرات قدیمی می‌رویم و مواقعی هم بدون اینکه متوجه باشیم، نوع کلماتی که به کار می‌بریم، لهجه صحبت‌کردنمان حتی زبان بدن، سبکی که زندگی می‌کنیم و انتخاب‌هایمان بسیاری گویی مال خودمان نیست و تکرار یک بخش از تاریخ زندگی‌مان است که درگذشته درباره ما اتفاق افتاده است. حتی بسیاری مواقع اگرهم حرفی نزنیم یا کاری انجام ندهیم با دیدن یک صحنه به‌راحتی به گذشته خود برمی‌گردیم و یاد موقعیتی می‌افتیم که خودمان دقیقاً شبیه آن را تجربه کردیم.

به‌واقع می‌توانیم اعتراف کنیم که بخش زیادی از زندگی بزرگ‌سالانه ما تحت‌تأثیر همان ۱۵ سال اول زندگی‌مان است و همین‌طور تحت‌تأثیر بزرگسالانی که درآن ۱۵ سال اول نقش و تأثیر بسیار پررنگی بر ما داشتند؛ مانند والدینمان.

همین مثال و نمونه‌ای که خدمتتان توضیح دادم مستندی بسیار جدی و مهم است برای اینکه بدانیم در حال حاضر که ما به‌عنوان یک بزرگسال بخشی از خاطرات کودکی بچه‌هایمان را می‌سازیم چقدر مهم است که راجع به روش‌های ارتباطی خود با کودکمان آموزش ببینیم.

اگر از من به‌عنوان روان‌شناس کودک و نوجوان بپرسند که اولین قدم آموزش برای این مهم چیست؟ خواهم گفت که در ابتدا باید بدانیم که بین ما و کودکانمان یک‌رشته تفاوت‌های جدی وجود دارد که این تفاوت‌ها:

اولاً طبیعی است

دوماً کاملاً ذاتیست

و سوماً نسبتاً غیرقابل‌تغییر است.

تا زمانی که در مورد این سه اصل به پذیرش کامل نرسیده باشیم هر آموزش دیگری بی‌فایده خواهد بود و اگر هم تأثیری داشته باشد آن تأثیر موقتی است و عوارض بعدی خود را نشان خواهد داد

پس تأکید می‌کنم که باید بدانیم تفاوت‌های بین ما و کودکان تفاوت‌هایی طبیعی ذاتی و غیرقابل‌تغییر است و این مهم را می‌توان در دوره‌های شخصیت‌شناسی کودکان به صورتی کاملاً علمی بررسی و موردتوجه قرارداد.

پیشنهاد می‌کنم که شخصیت‌شناسی کودکان و شناخت ویژگی‌ها و ترجیحات آن‌ها را جدی گرفته تا آستانه پذیرش و آگاهی شما نسبت به رفتارها و انتخاب‌های فرزندتان گسترده‌تر شود و درنتیجه تعامل کم‌هزینه‌تری را با نورچشمی خود تجربه کنید.

دوستان در دورهٔ والدگری شخصیت مدار دقیقاً همین هدف دنبال می‌شود یعنی با استفاده از آزمون‌های معتبر روان‌سنجی کد شخصیتی مادر و کد شخصیتی کودک را به دست می‌آوریم و نحوهٔ ارتباط والد و کودک را بر اساس این دو کد شخصیتی آماده و به والدین آموزش می‌دهیم لذا محتوای آموزشی برای هر خانواده منحصربه‌فرد خواهد بود.

خوشبختانه نظرسنجی‌ها نشان داده که اکثر والدینی که این دوره را گذرانده‌اند ابراز رضایت کرده‌اند و لذا این دوره برای تمام خانواده‌ها اعم از خانواده‌هایی که با فرزندشان مشکل‌دارند و یا مشکلی ندارند ولی علاقه‌مند هستند که یک فرزند پروری اصولی را تجربه کنند، مفید و مؤثر خواهد بود.

محتوایی که مطالعه کردید کاملاً تخصصی و منحصر به این سایت می‌باشد و از هیچ منبع دیگری کپی نشده است.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ دوره‌های والدگری شخصیت مدار از طریق پیام‌رسان‌ها با ما در ارتباط باشید

0۹۳۵۲۵۲۴۶۰۳

0۹۹۱۲۰۱۲۳۷۰

دکتر مریم عیسی زاده

متخصص شخصیت شناسی کودکان و نوجوانان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »