رشد هیجانی و اجتماعی کودک

آموختن زبان انگلیسی

در تابستان بچه‌ها زمان زیادی را در منزل بیکار هستند…

عده‌ای از والدین با ثبت‌نام فرزندانشان در انواع مختلف کلاس‌های تابستانی،

وقت بچه‌ها را پر می‌کنند

تا کودک از این فرصت استثنایی کمال استفاده رو ببرد…

وعده‌ای دیگر از والدین نیز

با آزاد گذاشتن بچه‌ها در طول تابستان

اجازه می‌دهند بچه‌ها هر موقع که می‌خواهند بخورند

و بخوابند و بیدارشوند و به استراحت بپردازند

و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند…

شما از کدام دسته هستید؟

واحتمالا چه کلاس‌هایی را برای ثبت‌نام مدنظر دارید؟

محتوای آموزشی زیر را در همین رابطه آماده کرده‌ایم که پیشنهاد می‌شود پیش از ثبت‌نام در هر کلاسی، به‌دقت مطالعه بفرمایید.

افزایش قد کودک

ما معمولاً از چندین منبع برای افزایش آگاهی خودمان به‌طور روزانه استفاده می‌کنیم و فرقی ندارد که این اطلاعات راجع به کاره‌ای خانه یا خرید کردن، مهمانی دادن و حتی تربیت فرزند باشد.

این منابع عبارت‌اند از:

اطلاعاتی که می‌توانیم از طریق فضای مجازی دریافت کنیم

دوستانمان

خانواده

و همین‌طور مشاوران و متخصصان…

در حال حاضر موضوع بحث ما راجع به نورچشمی‌هاست و آنچه ما از این منابع اطلاعاتی دریافت می‌کنیم، معمولاً ذهن ما را به این جهت سوق می‌دهند که:

من مهم‌ترین مسئول تربیت فرزندم هستم

من تنها مسئول اجتماعی شدن او و رشد مهارت‌های ارتباطی او هستم

من مسئول رشد مناسب فرزندم در تمام استعدادها و مهارت‌هایش هستم

من مسئول بسیاری از نواقص فرزندم هستم چراکه او را درست تربیت نکرده‌ام…

درحالی‌که ما به‌عنوان والدین تنها مسئول فراهم کردن محیطی هستیم که آن‌ها بتوانند کسی شوند که تیپ شخصیتی‌شان اقتضای آن را دارد.

کسی شوند که دوست دارند نه آن‌که مادر و پدرشان دوست دارد.

اصولاً ما با فراهم کردن محیطی مناسب درواقع این امکان را فراهم می‌کنیم که امتیازها و توانمندی‌هایی که در سرشت فرزندمان وجود دارد رشد نموده و بالنده شود نه اینکه به‌اجبار توانمندی‌هایی را که پتانسیل آن را ندارد از او انتظار داشته باشیم و با امکاناتی که برایش فراهم کرده‌ایم از او بخواهیم که در این نوع از مهارت‌ها هم رشد و موفقیت از خود نشان دهد.

به‌طور مثال از کودکی که در حفظیات مثلاً حفظ شعریا حفظ سوره‌های قران استعداد متوسطی دارد و در این حیطه چندان فعال و علاقه‌مند نیست خواسته شود که:

تو هم باید مثل بچه‌های هم سن و سال دیگر حافظ قرآن یا دیوان غزلیات حافظ شوی …تو از آن‌ها چیزی کمتر نداری و با تکنیک‌ها و روش‌هایی که آموخته‌ای باید بتوانی حفظ کنی…

اما احتمالاً اگر این کودک درکشیدن نقاشی خیلی فعال و پرانگیزه باشد چون به نظر والدین نقاشی کشیدن کار چندان مفیدی به نظر نمی‌آید احتمالاً بستر مناسب رشد این استعداد هم برای کودک فراهم نخواهد شد و به‌اصطلاح والدین پیگیر رشد مهارت نقاشی او نخواهند بود.

همین موضوع درباره آموختن زبان انگلیسی در بسیاری از خانواده‌ها ایجاد چالش نموده است.

زبان‌آموزی استعدادی است که بنا به یافته‌های جدید علمی به‌طور مستقیم با ویژگی‌های شخصیتی بچه‌ها مرتبط است. پس لطفاً تا زمانی که نسبت به ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان آگاهی و اطلاعات لازم را کسب نکرده‌اید صرفاً به‌این‌علت که سایر همکلاسی‌های فرزندتان مدت‌هاست که آموختن زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اند، او را متقاعد نکنید که به هر شکلی که شده او هم باید آموختن زبان انگلیسی را آغاز کند.

الگوهای تربیتی در شخصیت کودکان

امروزه همه به این موضوع واقف هستیم که تسلط به زبان انگلیسی مهارتی بسیار مهم است ولی اگر باعلاقه و انگیزه خود کودک شروع نشود یک دل‌زدگی مادام‌العمر را در کودک به وجود می‌آورد که تا سن بزرگ‌سالی با او همراه بوده و بعدها که نیاز به دانستن زبان را به‌واقع در زندگی خود احساس خواهد کرد به علت همین دل‌زدگی که در کودکی ایجادشده ترجیح می‌دهد به‌عنوان آخرین فعالیت به سراغ آموختن زبان انگلیسی برود.

بنابراین وقت گذاشتن و هزینه کردن برای شناخت استعدادها و ویژگی‌های کودکان بسیار عاقلانه‌تر از این است که به‌سرعت ثبت‌نام کودکان را در کلاس‌های مختلف آموزشی آغاز کنیم و بعد در بسیاری از این کلاس‌ها به علت عدم هماهنگی بااستعدادها و ترجیحات شخصی او با چالش‌هایی سخت دست‌وپنجه نرم کنیم.

گویی از ابتدا برای خودمان مشکل تراشی کرده‌ایم…

پیشنهاد می‌کنم که شخصیت شناسی کودکان و شناخت ویژگی‌ها و ترجیحات آن‌ها را جدی گرفته تا آستانه پذیرش و آگاهی شما نسبت به رفتارها و انتخاب‌های فرزندتان گسترده‌تر شود و درنتیجه تعامل کم‌هزینه‌تری را با نورچشمی خود تجربه کنید.

دوستان در دورهٔ والدگری شخصیت مدار دقیقاً همین هدف دنبال می‌شود یعنی با استفاده از آزمون‌های معتبر روان‌سنجی کد شخصیتی مادر و کد شخصیتی کودک را به دست می‌آوریم و نحوهٔ ارتباط والد و کودک را بر اساس این دو کد شخصیتی آماده و به والدین آموزش می‌دهیم لذا محتوای آموزشی برای هر خانواده منحصربه‌فرد خواهد بود.

خوشبختانه نظرسنجی‌ها نشان داده که اکثر والدینی که این دوره را گذرانده‌اند ابراز رضایت کرده‌اند و لذا این دوره برای تمام خانواده‌ها اعم از خانواده‌هایی که با فرزندشان مشکل‌دارند و یا مشکلی ندارند ولی علاقه‌مند هستند که یک فرزند پروری اصولی را تجربه کنند، مفید و مؤثر خواهد بود.

محتوایی که مطالعه کردید کاملاً تخصصی و منحصر به این سایت می‌باشد و از هیچ منبع دیگری کپی نشده است.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ دوره‌های والدگری شخصیت مدار از طریق پیام‌رسان‌ها با ما در ارتباط باشید

0۹۳۵۲۵۲۴۶۰۳

0۹۹۱۲۰۱۲۳۷۰

دکتر مریم عیسی زاده

متخصص شخصیت شناسی کودکان و نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »