اهمیت تغذیه در کودکان

اهمیت تغذیه در کودکان

آیا شما پدر و مادرهای محترم نسبت به کودکان خود و تغذیه آن‌ها اطلاعات کافی دارید؟ آیا از اهمیت این امر مهم آگاه هستید؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که معمولاً تمام پدر و مادرها با آن درگیر هستند، وادار کردن فرزند خود به خوردن غذاهای مفید است. با این حال نوع تغذیه کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد.

اگر در دوران کودکی نتوانیم تغذیه فرزند خود را درست کرده و او را به سمت غذاهای مفید سوق دهیم، در بزرگسالی ممکن است به بیماری‌های بسیار زیادی از جمله سوء تغذیه دچار شوند. کودکان برای سلامت روحی و جسمی نیاز به تغذیه‌های مفید دارند.

دلایل اهمیت تغذیه در کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن:

یکی از مهم‌ترین مزایای تغذیه‌ی درست کودکان، تقویت سیستم ایمنی بدن آنها میباشد. در بیشتر موارد، تغذیه برای سلامتی جسم و روح کودکان از ورزش نیز مهم‌تر است. هرچقدر تغذیه کودک مناسب‌تر و مفیدتر باشد، ایمنی بدن او نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بدن کودک برای اینکه توانایی مبارزه با انواع میکروب‌ها را پیدا کند نیاز مبرمی به ویتامین‌های c و d دارد. بزرگ‌ترین منبع دریافت این ویتامین‌ها تغذیه درست است.

افزایش طول عمر:

تحقیقات نشان داده است که یک عادت غذایی درست و قانونمند میتواند سبب افزایش طول عمر شود. توجه کنید که بهترین زمان برای کسب این عادات، دوران کودکی و نوجوانی میباشد. علاوه بر این، حفظ این موارد موجب کنترل وزن کودک و در نهایت سلامت جسم و روح او خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عادت‌های غذایی مخرب، مصرف نوشابه است. مصرف بیش از حد این نوشیدنی موجب بروز بیماری‌های بسیار زیادی خواهد شد. پس بهترین راه جایگزین‌کردن آب به جای نوشابه میباشد. همچنین مصرف میوه و سبزیجات نیز میتواند به سلامت کودک و افزایش طول عمر آن کمک کند.

اهمیت تغذیه کودکان

تأمین ویتامین‌های اصلی بدن:

یکی از مواردی که در بین والدین رواج پیدا کرده است، دادن ویتامین‌های موردنیاز به کودکان با استفاده از قرص و شربت است. در حالی که آن‌ها نمی‌دانند که بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی، در مواد غذایی خلاصه شده‌اند. این کار به رشد و استحکام استخوان بندی کودکان کمک بسیار شایانی خواهد کرد.

غذاهای زیادی همچون؛ سبزیجات تازه، ماهی، محصولات لبنی و آجیل‌ها تأمین کننده‌های ویتامین‌های بدن هستند.

رشد مناسب بدن:

بدن کودکان در دوره‌های مختلفی دچار تغییر و تحول میشود. اگر کودک تغذیه مناسبی را در پیش گرفته باشد، بدون شک رشد مناسب و متعارفی خواهد داشت. به گفته اکثریت پزشکان معتبر، تغذیه کودکان موجب رشد استخوان بندی و ماهیچه‌های آن‌ها خواهد شد.

همچنین عدم تغذیه مناسب و متعارف موجب خستگی و ضعف‌های شدید در کودکان خواهد شد.

اهمیت تغذیه در کودکان

 رشد مغز کودک:

از دیگر مزایای تغذیه مناسب کودکان، رشد صحیح مغز آن‌ها است. اگر مواد غذایی مفید و مغذی به اندازه کافی به مغز کودک نرسد، ممکن است مشکلات بسیار زیاد را برای او به وجود بیاورد. علاوه بر این، کودکی که عادت غذایی درستی نداشته باشد، تبدیل به یک انسان فراموش کار و کم حافظه خواهد شد.

پس اگر دوست دارید کودک خود را از تمام جهات رشد دهید، حتماً از تغذیه‌ای مناسب و مغزی برای فرزند خود استفاده کنید. چراکه در غیر این صورت، کودک شما در برخی از قسمت‌ها به خوبی رشد نخواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »