راهنمای تغذیه کودکان

راهنمای تغذیه کودکان

در تغذیه کودکان اصرار بیش از اندازه والدین معمولا علت اصلی خودداری بچه‌ها از خوردن میوه یا برخی غذاهاست. اگر فرزندتان میوه نمی‌خورد، او را مجبور یا تهدید نکنید چون با مقاومت و لجبازی‌اش مواجه خواهید شد. بهتر است مقداری از میوه‌های نرم را پوست بکنید و به قطعه‌های ریز تقسیم کنید یا حتی به شکل پوره درآورید.

سپس آنها را با بستنی یا نوشیدنی‌های مورد علاقه کودک تان ترکیب کنید یا از ترکیب آب و پوره میوه‌ (به همراه ورقه‌های ژلاتین) برای بچه‌ها ژله‌های خانگی سالم یا بستنی‌های یخی تهیه کنید.

نکته مهم در تغذیه کودکان این است که میوه‌ها به تنهایی تامین‌کننده ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن نیستند. سبزی‌های مختلف هم می‌توانند بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

تغذیه کودکان
نکته مهم دیگر، این است که در وعده های غذایی کودکان از مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی برای بچه‌ها پرهیز کنید زیرا این مکمل‌ها اثر ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که از طریق خوراکی‌های تازه به بدن می‌رسند، ندارند و ممکن است کودک را دچار مشکل دریافت بیش از اندازه ویتامین کنند.

رژيم غذايي كودك بايد شامل وعده‌هاي غذايي كوچك، اما متعدد و سرشار از مواد مغذي باشد.

مواد مغذي مهم براي كودكان يك تا 4 سال عبارتند از:

آهن

فقر آهن در کودکان 1 تا 4 سال به دليل بالا بودن نياز بدن به اين ماده معدني، بسيار شايع است. آهن براي ساخته شدن گلبول‌هاي قرمز خون و حمل اكسيژن به تمام نقاط بدن مورد نياز است. مهمترين منابع حاوي آهن شامل منابع گوشتي مانند گوشت گاو و گوشت گوسفند، منابع گياهي مانند غلات غني‌ شده، نان، ميوه‌هاي خشك شده، تخم مرغ، دانه‌هاي و سبزيجات سبز برگ پهن مانند هويج و كلم بروكلي هستند.

لازم به یادآوری است که  مصرف همزمان مواد غذايي سرشار از ويتامين c به جذب حداكثر آهن كمك مي‌كند، از اين رو بهتر است در تغذیه کودکان و وعده‌هاي غذايي عصر يك ليوان آب پرتقال گنجانده شود.

كلسيم

كلسيم براي رشد استخوان‌ها و دندان‌ها ضروري است. محصولات لبني چون شير، ماست، پنير، سبزيجات سبز تيره، ماهي كنسرو و با استخوان‌هاي نرم و آب ميوه‌هاي غني شده، از منابع غني كلسيم به شمار مي‌آيند.

ويتامين A

براي سلامت پوست مورد نياز است. سبزيجات و ميوه‌هاي زرد و نارنجي رنگ مانند فلفل، گوجه فرنگي و انبه، سبزيجات سبز تيره، جگر و محصولات لبني از منابع مهم حاوي ويتامين A هستند و باید حتما در برنامه تغذیه کودکان به صورت مرتب گنجانده شوند.

ويتامين C

براي سيستم ايمني و رشد بدن اهميت دارد. اين ويتامين همچنين به جذب آهن به ويژه از منابع غذايي غير گوشتي كمك مي‌كند. دريافت ويتامين C اغلب در بين كودكاني كه ميوه و سبزيجات به مقدار كم مصرف مي‌كنند، پايين است. مركبات، توت‌ها و سبزيجاتي كه پخته نمي‌شوند، سيب‌زميني و آب ميوه‌ها سرشار از ويتامين C هستند.

ويتامين D

این ویتامین برای متابوليسم كلسيم ضروري است و مي‌تواند در نتيجه عملكرد نور ‌آفتاب بر روي پوست بدن، سنتز شود. ماهي‌هاي روغني مانند ماهي تن، ساردين و ماهي آزاد به علاوه مارگارين غني شده و محصولات لبني از مهمترين منابع حاوي ويتامين D محسوب مي‌شوند.

كربوهيدرات‌ها

كه شامل نان، برنج، ماكاروني، غلات و سيب‌زميني در تغذیه کودکان مي‌شوند بايد همواره با وعده‌هاي غذايي مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »