استرس و اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان چه آسیب‌هایی را به دنبال دارد؟

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین مشکلات روان‌شناختی معرفی کنیم، بدون شک می‌توانیم از استرس و اضطراب نام ببریم. مشکل بزرگی که انسان‌های بسیاری در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. کودکان نیز از اضطراب به دور نیستند و در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که درگیر این موضوع شده‌اند. کودکان به نسبت نوع زندگی و شرایطی که تجربه می‌کنند با انواع اضطراب‌ها روبه‌رو هستند. اضطراب آسیب‌های بسیار زیادی را نیز برای کودکان به همراه دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

اضطراب در کودکان

اگر بخواهیم به طوری کلی به این موضوع بپردازیم می‌توانیم بگوییم کودکان زمانی که در یک دوره جدید قرار می‌گیرند ناخودآگاه استرس و اضطراب را تا حدودی تجربه می‌کنند. البته این استرس و اضطراب طبیعی است.اما گاهی اوقات از حد طبیعی خود خارج شده و آسیب‌های بسیاری را به کودکان وارد میکند. در این صورت مشکلاتی برای کودکان پیش می‌آید که ممکن است برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی بماند.

استرس و اضطراب

آسیب‌های استرس و اضطراب در کودکان

زمانی که استرس و اضطراب از حد معمول خود خارج شود و به شکل فراینده و یا مشکل‌ساز در کودکان ظاهر شود، آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • اختلال در خواب:

استرس و اضطراب زیاد ممکن است خواب کودکان را مختل کند. همچنین ممکن است آن‌ها بد خواب و بی برنامه کند. گاهی اوقات خانواده‌ها با این مشکل در کودکان روبه‌رو می‌شوند اما نمی‌دانند که دلیل آن چیست، به همین دلیل سعی می‌کنند آن‌ها را با قرص و دارو درمان کنند. اما اگر به این موضوع پی ببرند، به‌راحتی می‌توانند با ازبین‌بردن استرس، خواب کودک را تنظیم کنند.

  • احساس ناراحتی و افسردگی:

یکی دیگر از آسیب‌های که ممکن استرس به کودکان وارد کند، احساس ناراحتی ماندگار است. یعنی کودک مدام از یک موضوعی ناراحت است و به‌هیچ‌وجه آرام نمی‌شود. این یکی از مهم‌ترین آسیب‌های استرس بیش از حد است.

  • گریه‌های ادامه‌دار:

گاهی اوقات نیز کودکان مدام گریه می‌کنند و با هیچ وعده و پاداشی نیز آرام نمی‌شوند. این مورد زمانی نمایان می‌شود که کودک در معرض استرس و اضطراب های شدید قرار گیرد. راه درمان این مشکل نیز، کاهش و ازبین‌بردن استرس و اضطراب کودکان است. به بیان دیگر مشکل باید ریشه‌ای حل شود تا کودک به آرامش برسد.

  • بدخلقی:

در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که کودکان بدخلق می‌شوند. برای مثال با والدین خود لجبازی می‌کنند و یا کارهای خلاف میل والدین را انجام می‌دهند. در این موارد شاید فکر کنید که کودک شما بداخلاق است. اما باید بدانید که این مورد نیز به دلیل استرس و اضطراب های روزمره است و با کاهش آن‌ها حل می‌شود.

  • شب ادراری:

زمانی که مشکل استرس و اضطراب بیش از حد ادامه‌دار شود، ممکن است کودک به بیماری شب ادراری دچار شود. مشکلی شاید تا سال‌ها نیز با او همراه باشد. توجه کنید که در صورت بروز این مشکل، خیلی سریع اقدام به رفع آن بکنید تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

یکی از دیگر از مشکلات ناشی از استرس و اضطراب، عدم جدایی از والدین است. به‌طوری‌که کودک به‌هیچ‌عنوان دوست ندارد از پدر یا مادر خود جدا شود. به بیان دیگر، همیشه یک نوع احساس ترس در وجود او دیده می‌شود.

آسیب‌های اضطراب در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تقلید از همسالان

سلام دوستان ما دو مدل نور چشمی داریم: برخی از بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، توانایی‌های خودشان را می‌شناسند و لذا در مواقع ضرورت می‌توانند از

ادامه مطلب »
روان شناسی کودک و نوجوان

چقدر من تغییر کردم

…مقایسه مادرهای قدیم و مادرهای جدید، یکی از سخت ترین سرزنش هایی است که احتمالا تجربه اش کرده اید. اینکه مادرهای این دوروزمونه، نازک نارنجی

ادامه مطلب »

باشگاه والدگری

برگزاری کارگاه باشگاه والدگری ( تاکتیک ها، تکنیک ها و خطاها در امر تربیت کودکان) کارگاه حضوری و آنلاین این کارگاه در 6 جلسه  یک

ادامه مطلب »